Fotó: Tokár Eszter

Digitális névjegykártya? Okosnévjegy? NFC Kártya? Smart Business Card? Az eszköz még ennyira új, hogy tulajdonképpen azt sem tudom minek is nevezhetném leginkább. Utánajártunk egyenesen a fejlesztőktől mi állhat mögötte. Geri, a ClickMe Smart Card társalapítója és egyben a fejlesztések vezetője számol be nekünk személyesen.

Vágjunk a közepébe: Van még névjegykártyád?

Közel 20 évvel ezelőtt, névjegykártyák készítésével indítottam be vállalkozói karrieremet. Most ott tartunk, hogy idejét nem tudom hány éve nem hordok magamnál. És ezzel nagyon nem vagyok egyedül, sok más vállalkozó ismerősömet is beleértve. Valahol az utóbbi évtized folyamán a névjegy osztogatás divatja erősen megkopott.

Minek tulajdonítható ez a változás?

Az ok egyszerű: a ma ismeretes névjegykártya több mint 200 évvel ezelőtti bevezetése óta néhány formalitáson kívül nem igazán fejlődött tovább. A kapcsolatépítési szokásaink, az utóbbi évtizedekben az online világ és a közösségi média platformok térnyerésével viszont annál inkább. Jogosan merül fel tehát: miért is lapozgatnánk hosszasan az évek alatt felhalmozott névjegykártyáinkat, hogy egy bizonyos személyt megtaláljunk, ha ezt a mobilunkon egy kulcsszó megadásával másodpercek alatt megoldhatjuk?

Hogyan lehet felokosítani egy névjegykártyát?

Fejlesztésünkben az iparban és a pénzügyi világban (érintésen alapuló bankkártyás fizetésekben) már régóta használatos NFC technológiát gondoltuk újra és egyszerűsítettük le bárki számára elérhető szintre. A termékünk egy NFC chippel integrált plasztikkártya, ami látszólag egy névjegykártya, de valójában sokkal több van benne, amolyan igazi hybrid megoldás. Segítségével, egy okostelefonhoz közelítve pár cm távolságból adatokat küldhetünk át.

Úgy érted a kártya elmenti a névjegyemet mások telefonjába?

Igen is, meg nem is. Adatvédelmi szempontból ettől kicsit komplexebb a helyzet. A valóságban ezt úgy tudtuk megoldani, hogy a kártya, okostelefonhoz való érintését követően a használója egy engedélyezéssel megnyithatja az általad megadott nyilvános információkat. Ezáltal egy kattintással elmenthetővé válnak partnered mobilos telefonkönyvébe a névjegyadataid. Nem kell cím adatokat, és telefonszámokat karakterenként bepötyögni, egy gombnyomás és onnantól kezdve bármikor elérhetővé leszel számára.

És mi van akkor ha én inkább a facebook, linkedin vagy tiktok csatornáimat szeretném népszerűsíteni?

Ebben rejlik a ClickMe Okosnévjegy igazi ereje. Ugyanis a hagyományos névjegykártyával szemben itt bármilyen online elérhetőséget kapcsolhatunk. Lényegében az NFC kártyához jár egy ingyenes online szolgáltatás, létrehozhatsz magadnak egy linkmegosztó oldalt profilképpel, weboldalad linkjével, vagy a közösségi média csatornáiddal, legyen az Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube, TikTok és társai. A partnerednek így nem kell minden felületen külön megkeresnie, a kártyáról betöltött felületen egy kattintással továbbirányítja a kívánt alkalmazásban egyenesen a profilodra.

Ez nagyszerű, de mi van akkor ha változnak az adataim? új kártyát kell rendelnem?

Az új generációs névjegykártya tervezésénél fontos szempont volt a környezettudatosság. Nem szeretjük a pazarlást és az sem célunk, hogy rövid távon felhasználható dolgokat tervezzünk, amit aztán újra és újra meg kell vásárolni. A rendeléskor kérheted a kártyát névvel vagy név nélkül, egyedi designnal vagy anélkül. Ám az összes többi adat csak digitálisan kerül rögzítésre. Amint a kártya tulajdonosa használatba veszi az eszközt, saját maga döntheti el milyen hozzáféréseket szeretne rajta elérhetővé tenni. Ha változik a telefonszám egy gyorsan és egyszerűen kezelhető online felületen pillanatok alatt átírható. Ha épp üzleti megbeszélésre megyünk és nem szeretnénk a profilunkon feltüntetett személyes facebook oldalunkat is kiadni, egy kattintással deaktiválható hogy mi legyen vagy ne legyen éppen látható.

Szükséges valamilyen mobil alkalmazás telepítése mindehhez?

További fontos szempont volt, hogy egy bárki számára könnyen kezelhető megoldást hozzunk létre. Sem az adatok felviteléhez, sem a kártyán tárolt információk átadásához sem szükséges semmilyen alkalmazás telepítése. Mindez bármely internetes böngészőprogramban kezelhető, használjunk Google Chrome-ot, Safarit vagy társait. Lényegében platformfüggetlen, szerkeszthetjük asztali gépen, tableten vagy akár telefonon is.

De mi van ha a partnerem telefonjában nincs nfc olvasó funkció?

2014-től kezdve szinte minden Androidos készülék tud NFC kártyát olvasni. Az Apple az iPohne 7-től felfelé, azaz 2016 óta használja a technológiát. Noha vajmi kevés az esélye, de előfordulhat, hogy valaki ettől régebbi telefont használ. Mi rájuk is gondoltunk. A kártya hátlapján egy egyedi QR kód is szerepel. Telefonunk kameráját erre irányítva ugyanúgy elérhetővé válik annak tartalma.

Bocsáss meg hogy ilyen szkeptikus vagyok, de még mindig keresem benne a buktatót. Mi történik ha elvesztem a kártyámat? Mi lesz a rajta tárolt adataimmal?

A kártya fizikai értelemben nézve csak egy kapcsolat aktiváló funkció. Aminek segítségével lehívhatók az adatok. Ezeket a személyes adatokat valójában egy Németországban lévő magas biztonsági besorolású szerveren kerülnek tárolásra. Így bármikor elérhető, a fizikai kártya jelenlététől függetlenül. Pár kattintással a kezelőfelületen bármi módosítható vagy törölhető és onnantól kezdve a kártya is csak a megváltozott információkat tudja megjeleníteni.

Tényleg mindenre gondoltatok. Mit gondolsz érdemes lenne bevezetni akár a cégembe?

A legtöbb érdeklődést vállalati oldalról kapjuk. Rengeteg felesleges kiadástól és macerától tudjuk megkímélni ügyfeleinket azzal, hogy nem kell az alkalmazottak névjegykártyáit folyton újra nyomtatni pozícióváltások miatt. De gondolhatunk itt arra is, hogy nem kell minden céges bemutatóanyagot, szerződést és társait papír alapon maguknál tartani, hiszen mindez feltölthető az okosnévjegyhez járó tárhelyre is, ahol minden dokumentum egy kattintással előcsalható.

Kezd egyre érdekesebbé válni. Ám ha rendelnék pl. karácsonyi ajándéknak mind a 24 munkatársamnak, hogyan kerülnek fel rájuk a céges adataink?

Kidolgoztunk a ClickMe Okosnévjegy alap funkcióin túl, egyfajta mini vállalatkezelői rendszert. A felhasználói igényekre hallgatva folyamatosan fejlesztjük a háttérben a professzionális prémium funkciókat. Célunk, hogy hatékonyabbá tegyük partnereink dolgát. Van flottakezelő rendszerünk is, amelyben lehetőség van az okoskártyákat csoportosan kezelni és különböző szerkesztői jogosultságokat kiosztani. Testreszabhatod pl. hogy a céged alapvető adatait, mint weboldal, speciális digitális dokumentumokra irányuló hivatkozásokat (gombokat) csak egy admin tudja módosítani, de a személyes névjegyadatokat a kártyát használó alkalmazottak maguknak is tudják szerkeszteni. Hogy ne kelljen minden egyes okoskártya digitális adatait egyenként szerkeszteni, egy előre létrehozott sablon profil tartalmát pár kattintással ráhúzhatjuk az összes kijelölt kártyára. 

Ha jól értem, ez nem csupán egy okosnévjegy, hiszen számtalan vállalatirányítási segédeszköz áll rendelkezésre. Gyorsan túlnőttetek a kezdeti terveken!

A fejlesztésünk segítő szándékkal teremtetett. Egy újgenerációs kapcsolatépítési formát szeretnénk meghonosítani. Piackutatásaink rámutattak számtalan hiányosságra a B2B és B2C szektorban. Illetve az Okosnévjegyeink felhasználóitól is rengeteg visszajelzést gyűjtünk be folyamatosan. Amolyan közösségi fejlesztésbe ment át valahol a dolog. Az érdeklődők ontják magukból az ötleteket, és mi versenyt futunk az idővel, hogy minél előbb sikerüljön minden igényre megoldást biztosítani.
November elejére elkészül számos új fejlesztésünk. Teljes megjelenésében arculatra szabható lesz a kártyákhoz járó microsite (mini weboldal), cégre szabható egyedi gombokkal, és színvilággal. Lehetőség lesz PDF dokumentumok feltöltésére és bevezetjük a flottakezelést is.
További terveink közt szerepel a szolgáltatóiparnak időpontkezelő rendszer bevezetése, a vendéglátás területén étlap funkció, de a rendezvényszervező vállalatoknak is szeretnénk számtalan hasznos lehetőséget biztosítani, amivel hatékonyabbá tehetik a résztvevők tájékoztatását.
Lehetőségeink mondhatni kimeríthetetlenek és hiszünk abban, hogy számtalan vállalkozás ügymenetét tehetjük hatékonyabbá mindezzel amit kínálunk.

Már csak arra lennék kíváncsi mindez milyen áron elérhető?

Hosszú távra tervezünk. Úgy gondoljuk, egy tisztán profit központú vállalat létjogosultsága egyre kisebb lesz az olyan innovatív kezdeményezésekkel szemben, amik aktívan ki veszik a részüket a társadalmi szerepvállalásban, illetve a fenntarthatóság területén.
Így árképzésünkben az alap okosnévjegyet levittük 10.000 Ft alá, hogy bárki számára elérhető legyen, így minél szélesebb körben terjedhessen. A vállalatoknak szánt megszemélyesített, egyedi designos okoskártya ára az igények és mennyiség függvényében változik, de az alap verziónak maximum a duplája.
Olyan összegekről beszélünk amennyibe körülbelül egy adag hagyományos névjegykártya megterveztetése és nyomtatása kerül, jobb esetben. Itt viszont nem kell a készletek újravásárlásával foglalkozni, egy kártya bármedddig elég, hiszen nem kell osztogatni, az adatok bármikor frissíthetőek a kezelői felületen és jóval többet is tud.
A ClickMe Okosnévjegyhez tartozó digitális szolgáltatás az alap verzióban ingyenes. Emellett hamarosan bevezetésre kerül egy prémium előfizetés, amivel a vállalatokra szabott további extra funkciókat lehet igénybe venni melyeket fentebb taglaltunk.

 

Vasas Gergő – Entrepreneur
ClickMe Smart Card