Talán olvastatok már a Likespace-ről más oldalakon is. Nekünk is volt lehetőségünk beszélgetni az egyik alapítóval, Bányai Gáborral. Megkértem Gábort, hogy mutassa be mi zajlik a távmunka piacán és mi várható 1-2 éven belül a Likespace szemszögéből. A cikket annak ajánljuk, aki távmunkában dolgozik vagy vállalkozóként épp a távmunka bevezetését tervezi!

Mi a Likespace és mi a víziótok?

Ha röviden kellene bemutatnom, akkor azt mondanám, hogy a Likespace az irodai munka jövője, egy új életérzés. Egy, az irodai dolgozók és a munkáltatók új munka stílusát segítő szolgáltatásról van szó, de mielőtt ezt bővebben elmagyaráznám, engedd meg, hogy az elején kezdjem.
2020 megmutatta, hogy ha nagy a kényszer, akár pár hét alatt át tud állni a vállalkozások nagy százaléka távmunkára. Döcögős volt és nehéz, de előbb-utóbb a többségnek sikerült. Meggyőződésem, hogy ha 10 évvel ezelőtt érkezik a pandémia, akkor Magyarországon és a világ sok más országában is gazdasági összeomlás lett volna. Az elmúlt 10 évben a digitalizáció rendkívül felgyorsult és az infrastruktúra nagyot fejlődött itthon. Az otthonokba már majdnem mindenhol van internet, és sokszor nem is egy hanem több laptop, pc vagy valamilyen okos eszköz is elérhető. A munkáltatóknak így sokkal könnyebb volt azt mondani 2020 márciusában, hogy “Holnaptól home office van, oldjátok meg valahogy!”
Emberek százezrei kényszerültek így egyik napról a másikra home office-ba. A Likespace-nek ez adta az utolsó lökést az elinduláshoz.
Itt meg is állnék és gyorsan különbséget is tennék a Home office és a távmunka között. A távmunka egy szerződésbe foglalt munkavégzést jelent, amit többnyire fix helyhez kötnek a munkáltatók, sok elvárást kapcsolnak hozzá és ezeknek a megvalósulsát rendszeresen ellenőrizhetik is. A home office viszont nem feltétlen otthoni munkát jelent. Ha nem szó szerint fordítjuk le, akkor erre jelenleg a „dolgozz bárhonnan” kifejezés a legmegfelelőbb. A home office-ban nagy a szabadság; maradhatsz otthon, de mehetsz kávézóba, coworking irodába vagy épp a Balaton partjára is dolgozni. Lényeg, hogy legyen nálad egy laptop internet hozzáféréssel és mobiltelefonon is elérhető legyél.
A munkáltatói világ előző éves történéseiről most már nagyon pontos felmérések és statisztikák is vannak, amikre érdemes is pár percet szánni. A Global Workplace Analytics írja, hogy az irodai munkások mindössze 20%-a volt a pandémiát megelőzően valamilyen módon home office-ban, jelenleg azonban több mint 71%-uk dolgozik otthonról. Nem meglepő, hogy a megkérdezettek 54%-a szeretne a pandémiát követően home office lehetőséget kapni munkáltatójától. Sokkal érdekesebb azonban a munkáltatók statisztikája. A megkérdezett cégek 5%-a jelentette ki, hogy a pandémia után teljesen visszaáll a megszokott, régi működésére. 2020 végén a 48%-uk még nem döntötte el hogy folytatja a működését, 47%-uk viszont határozottan kijelentette, hogy hosszú távon integrálja a távmunka vagy home office lehetőségét a működésébe.

Ez mit is jelent pontosan?

Ez nagyjából annyit tesz, hogy a jövőben a munkáltatók közel fele lehetővé teszi az alkalmazottai számára, hogy havonta, vagy akár hetente többször is irodán kívülről dolgozhassanak. Az elmúlt években főleg az itthon működő multiknak köszönhetően javult a home office megítélése, de nem volt annyira elterjedt mint Nyugat-Európában vagy az USA-ban. Az állami szektorban és a KKV-k szintjén még nagyon tartottak a dologtól. Erre jött a Covid és kénytelen volt mindenki kipróbálni a távmunkát. A távmunka kapcsán hezitáló cégek közel fele is várhatóan a távmunka valamilyen formájú megtartása mellett fog dönteni és ez nem a véletlen műve; nagyon komoly számok támasztják alá a home office létjogosultságát. A számokat érdemes mind munkavállalók és munkáltatók oldaláról is megnézni. Vegyük csak az elsőt: a dolgozókat. Felmérések azt mutatják, hogy ha egy dolgozó éves munkájának a felét home office-ból végzi, akkor akár 360 000 Ft és 720 000 Ft között tud megspórolni magának évente. Ez nagyrészt az utazási, parkolási és étkezési költségek csökkenéséből adódik össze, de a ruházkodásra költött pénz is jelentős. Természetesen az otthoni rezsi többletköltség lehet, de elenyésző a mértéke a többihez képest. Ha a helyzetet időre fordítjuk le, egy a munkájának felét home officeban végző dolgozó egész évben 11 munkanapnyi ingázást spórol meg. Az extrém ingázók, akik napi több mint 2 órát utaznak, ennek akár a háromszorosát is megspórolhatják. A dolgozók ezt a „talált időt” vagy még több munkára fordítják, vagy saját magukra szánják. Ha magukra szánják vélhetően az eredmény egy még kiegyensúlyozottabb alkalmazott lesz. A Munkáltató így is, úgy is nyer a dolgon.

Azzal hogy többet dolgozik az alkalmazottja?

Azzal is! Az irodai munkások, akik a pandémia alatt otthonról dolgoztak, átlagban 2-3 órával többet dolgoztak, mint korábban. Ennek a legfőbb oka az, hogy nem kellett reggel és este az otthonuk és az irodájuk között utazni, de a pandémia alatt nem is nagyon volt szórakozási lehetőségük és nem járhattak közösségekbe vagy konditerembe. Az új helyzet miatt a megfelelési kényszer is nagy volt. Szerették volna megmutatni a főnöknek, hogy megbízhat bennük; otthonról is jól tudnak teljesíteni. Természetesen az otthon végzett munkának nagy veszélyei is vannak. A kiégés egy nagyon komoly veszély, különösen akkor ha a család is körülöttük van. A work-life balance sokaknál tavaly teljesen eltűnt. Erről nemrég pár cikket is írtunk; az oldalunkon elérhetők, ha valakit érdekelne.
A munkáltató azonban még többet is nyerhet a helyzeten. Békeidőkben az irodák fenntartásának rengeteg járulékos költsége van: bérleti díj, áram, víz, gáz, ingatlanbiztosítás, internet, irodaszerek, irodai snack-ek és italok, recepciós és takarító alkalmazása, és sok más. Ha valakit távmunkában alkalmaznak, ezek a költségek jelentősen csökkennek, vagy teljesen meg is szűnnek. Egy USA-ban végzett felmérés alapján évente dolgozónként akár $11,000 is meg tud spórolni egy cég. Hazánkban ez kb. a kétharmada, de még az is közel 2 millió forintot jelenthet. Nem véletlen tehát, hogy a cégek közel 60%-a hosszú távon is megtartja ezt a modellt valamilyen formában. Az USA-ban nagyon komolyan foglalkoztak ezzel a témával és három éve még egy kalkulátor is készült arról, hogy mennyit lehet a távmunkával spórolni.

Cégvezetőként megnézhetem, hogy a saját cégemre szabva mennyit spórolhatok?

Pontosan! Maga a kalkulátor alap verziója bárkinek elérhető és az Egyesült államok Általános Hitelesítési Hivatala (GAO) is jóváhagyta. Olyan tényezőkkel számol, amiket mind érdemes átgondolni a távmunka / home office bevezetése előtt. Ilyenek a távmunkából adódó növekvő produktivitás, alacsonyabb rezsi költségek, csökkenő irodaméret, kevesebb dolgozói hiányzás, kieső munkanapok száma és csökkenő fluktuáció. A megspórolható pénz mellett ez a számláló még az ökolábnyomunk csökkenését is kimutatja. Nem árulok el nagy titkot, hogy hamarosan a mi kalkulátorunk is elkészül, ami a magyar piacnak megfelelő árakkal és költségekkel számol majd. Remélem, hogy nagy segítség lesz a magyar vállalatoknak és sokan kipróbálják majd.

És ez a Likespace víziója?

Nem, ez egy kiegészítő szolgáltatás a részünkről. A Likespace ennél sokkal több, de szerintem el is érkeztünk a lényeghez. A Likespace – már most is működő – alapszolgáltatása az, hogy bármely sarkában is élsz az országnak, megmutatja a közeledben elérhető rugalmas irodákat. Szűrhetsz közöttük különböző szempontok alapján és akár be is ülhetsz dolgozni a neked tetsző irodába egy napi, heti vagy havijegy megfizetését követően. A megoldásunk segít az otthon ragadt távmunkásoknak, akik a család túlzott jelenléte, a nem megfelelő környezet, vagy a munka-magánélet egyensúly felborulása miatt egy alternatívát keresnek. A produktív munkavégzés hosszú távon történő megtartása otthonról nagyon nehéz. Jó lehetőség a Likespace a kisebb cégeknek vagy multik egy-egy részlegének is. Ők találnak nálunk olyan helyeket, ahol egyszerre 5-10 fő is leülhet, és nem kell saját irodát venni vagy hosszú távon bérelni. Egyre többet hallani a tandem megoldásokról is, amire mi is szeretnénk hamarosan megoldást adni. Ez nem más, mint 2-3 cég párosítása, ahol egy irodát közösen bérelnek és felváltva használják azt.

Nagyon érdekes a koncepció és biztosan nagy igény lesz rá a jövőben. Hogy alakulnak a számaitok?

Igen, minden jel arra mutat, hogy az iroda-ingatlanpiac ebbe az irányba is nagyot erősödik. Sokan válságra készülnek és költséget optimalizálnak; ezeknek a cégeknek különösen nagy segítség lehet a Likespace. A partnereink száma konszolidáltan növekedik; januárban indult a platformunk béta változata 3 partnerrel és most sorban jönnek vissza a szerződések; március végén 15 partnernél járunk majd. Ez nem rossz, ha azt vesszük figyelembe, hogy még nem volt marketing költésünk. Fizető fogyasztóink is voltak már, pedig egyelőre csak a közösségi médiában és 1-2 startup rendezvényen jelentünk meg. Még kevesen tudnak a startupunkról és a covid is tombol; az év második felére várjuk a nagy áttörést.

Gratulálok az ötlethez és ahhoz, hogy belevágtatok. Mit tudnál mondani zárásképp?

Köszönöm a teljes Likespace csapat nevében! Jól állnak a csillagaink és jókor vagyunk jó helyen ahhoz, hogy népszerűsítsük az erőforrás megosztást és bevezessük a szolgáltatásunkat. A Likespace a coworking szolgáltatás új evolúciós lépcsőfoka és a munkáltatói világ változásai nem hagynak kétséget afelől, hogy egy ilyen szolgáltatásra hatalmas igény lesz a következő években.

Elérhetőség:
likespace.eu