Talán olvastatok már a Likespace-ről más oldalakon is. Nekünk is volt lehetőségünk beszélgetni az egyik alapítóval, Bányai Gáborral. Megkértem Gábort, hogy mutassa be mi zajlik a távmunka piacán és mi várható 1-2 éven belül a Likespace szemszögéből. A cikket annak ajánljuk, aki távmunkában dolgozik vagy vállalkozóként épp a távmunka bevezetését tervezi!
Mi a Likespace és mi a víziótok?
Ha röviden kellene bemutatnom, akkor azt mondanám, hogy a Likespace az irodai munka jövője, egy új életérzés. Egy, az irodai dolgozók és a munkáltatók új munka stílusát segítő szolgáltatásról van szó, de mielőtt ezt bővebben elmagyaráznám, engedd meg, hogy az elején kezdjem.
2020 megmutatta, hogy ha nagy a kényszer, akár pár hét alatt át tud állni a vállalkozások nagy százaléka távmunkára. Döcögős volt és nehéz, de előbb-utóbb a többségnek sikerült. Meggyőződésem, hogy ha 10 évvel ezelőtt érkezik a pandémia, akkor Magyarországon és a világ sok más országában is gazdasági összeomlás lett volna. Az elmúlt 10 évben a digitalizáció rendkívül felgyorsult és az infrastruktúra nagyot fejlődött itthon. Az otthonokba már majdnem mindenhol van internet, és sokszor nem is egy hanem több laptop, pc vagy valamilyen okos eszköz is elérhető. A munkáltatóknak így sokkal könnyebb volt azt mondani 2020 márciusában, hogy “Holnaptól home office van, oldjátok meg valahogy!”
Emberek százezrei kényszerültek így egyik napról a másikra home office-ba. A Likespace-nek ez adta az utolsó lökést az elinduláshoz.
Itt meg is állnék és gyorsan különbséget is tennék a Home office és a távmunka között. A távmunka egy szerződésbe foglalt munkavégzést jelent, amit többnyire fix helyhez kötnek a munkáltatók, sok elvárást kapcsolnak hozzá és ezeknek a megvalósulsát rendszeresen ellenőrizhetik is. A home office viszont nem feltétlen otthoni munkát jelent. Ha nem szó szerint fordítjuk le, akkor erre jelenleg a „dolgozz bárhonnan” kifejezés a legmegfelelőbb. A home office-ban nagy a szabadság; maradhatsz otthon, de mehetsz kávézóba, coworking irodába vagy épp a Balaton partjára is dolgozni. Lényeg, hogy legyen nálad egy laptop internet hozzáféréssel és mobiltelefonon is elérhető legyél.
A munkáltatói világ előző éves történéseiről most már nagyon pontos felmérések és statisztikák is vannak, amikre érdemes is pár percet szánni. A Global Workplace Analytics írja, hogy az irodai munkások mindössze 20%-a volt a pandémiát megelőzően valamilyen módon home office-ban, jelenleg azonban több mint 71%-uk dolgozik otthonról. Nem meglepő, hogy a megkérdezettek 54%-a szeretne a pandémiát követően home office lehetőséget kapni munkáltatójától. Sokkal érdekesebb azonban a munkáltatók statisztikája. A megkérdezett cégek 5%-a jelentette ki, hogy a pandémia után teljesen visszaáll a megszokott, régi működésére. 2020 végén a 48%-uk még nem döntötte el hogy folytatja a működését, 47%-uk viszont határozottan kijelentette, hogy hosszú távon integrálja a távmunka vagy home office lehetőségét a működésébe.
Ez mit is jelent pontosan?
Azzal hogy többet dolgozik az alkalmazottja?
Azzal is! Az irodai munkások, akik a pandémia alatt otthonról dolgoztak, átlagban 2-3 órával többet dolgoztak, mint korábban. Ennek a legfőbb oka az, hogy nem kellett reggel és este az otthonuk és az irodájuk között utazni, de a pandémia alatt nem is nagyon volt szórakozási lehetőségük és nem járhattak közösségekbe vagy konditerembe. Az új helyzet miatt a megfelelési kényszer is nagy volt. Szerették volna megmutatni a főnöknek, hogy megbízhat bennük; otthonról is jól tudnak teljesíteni. Természetesen az otthon végzett munkának nagy veszélyei is vannak. A kiégés egy nagyon komoly veszély, különösen akkor ha a család is körülöttük van. A work-life balance sokaknál tavaly teljesen eltűnt. Erről nemrég pár cikket is írtunk; az oldalunkon elérhetők, ha valakit érdekelne.
A munkáltató azonban még többet is nyerhet a helyzeten. Békeidőkben az irodák fenntartásának rengeteg járulékos költsége van: bérleti díj, áram, víz, gáz, ingatlanbiztosítás, internet, irodaszerek, irodai snack-ek és italok, recepciós és takarító alkalmazása, és sok más. Ha valakit távmunkában alkalmaznak, ezek a költségek jelentősen csökkennek, vagy teljesen meg is szűnnek. Egy USA-ban végzett felmérés alapján évente dolgozónként akár $11,000 is meg tud spórolni egy cég. Hazánkban ez kb. a kétharmada, de még az is közel 2 millió forintot jelenthet. Nem véletlen tehát, hogy a cégek közel 60%-a hosszú távon is megtartja ezt a modellt valamilyen formában. Az USA-ban nagyon komolyan foglalkoztak ezzel a témával és három éve még egy kalkulátor is készült arról, hogy mennyit lehet a távmunkával spórolni.
Cégvezetőként megnézhetem, hogy a saját cégemre szabva mennyit spórolhatok?
Pontosan! Maga a kalkulátor alap verziója bárkinek elérhető és az Egyesült államok Általános Hitelesítési Hivatala (GAO) is jóváhagyta. Olyan tényezőkkel számol, amiket mind érdemes átgondolni a távmunka / home office bevezetése előtt. Ilyenek a távmunkából adódó növekvő produktivitás, alacsonyabb rezsi költségek, csökkenő irodaméret, kevesebb dolgozói hiányzás, kieső munkanapok száma és csökkenő fluktuáció. A megspórolható pénz mellett ez a számláló még az ökolábnyomunk csökkenését is kimutatja. Nem árulok el nagy titkot, hogy hamarosan a mi kalkulátorunk is elkészül, ami a magyar piacnak megfelelő árakkal és költségekkel számol majd. Remélem, hogy nagy segítség lesz a magyar vállalatoknak és sokan kipróbálják majd.
És ez a Likespace víziója?
Nagyon érdekes a koncepció és biztosan nagy igény lesz rá a jövőben. Hogy alakulnak a számaitok?
Gratulálok az ötlethez és ahhoz, hogy belevágtatok. Mit tudnál mondani zárásképp?
Elérhetőség:
likespace.eu